Dagsplan 1 år

17. september 2014

Alder:
12 mdr.

Dagsplan 1 år

Kære Helen,

Så nærmer lillebror sig sin 1 års fødselsdag. Han er for det meste rigtig glad og elsker at lege og hygge på gulvet, og allerhelst med storebrors legetøj ;-)

Han har jo tidligere haft nogle meget trælse måneder med forstoppelse. Det går meget bedre nu. Han får movicol 1 brev hverdag og nu tester vi med at give ham 1 hver movicol hver anden dag og det virker til at fungere godt.

Jeg ville høre dig hvad du tænker om hans dagsrytme. Jeg synes ikke at han spiser så meget for tiden som han plejer og særligt rugbrøden til frokost er han begyndt at spytte ud? Det har han ellers været glad for før. Han spiser cirka halvdelen eller lidt over halvdelen af en skive rugbrød før han bliver træt af rugbrøden og spytter det ud. Her har vi suppleret med grøntsager og pastaskruer som han elsker.

Derudover har vi svært ved at få ham til at drikke i løbet af dagen. Vi giver ham vand, komælk og MME i kop/tudekop.

Han vågner indimellem kl.03.30 og græder og er rigtig ked af det. Vi tænker at han gerne vil ammes, men jeg er jo gået væk fra at amme om natten, så derfor er det min mand der går ind til ham. Men det kan snildt tage 45 min til 1 time før han falder i søvn igen og det kræver ofte at jeg kommer ind (så bliver han helt rolig og kan ligges nemt i seng, ret frustrerende for min mand!).

Jeg starter snart på arbejde om et paruger så det kunne være rart at min mand kunne klare det selv. Jeg synes bare at det er svært at trøste ham når han hverken bruger sut eller flaske.

Jeg ammer ham inden ...

Annonce

... han bliver lagt om aftenen og jeg er begyndt at gå lidt væk fra at amme ham 2. gang (inden jeg selv går i seng). Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt at det er godt, i og med at han drikker meget lidt i løbet af dagen.

06.30-07.00 vågner
07.30 morgenmad (havregrød/øllebrød med lidt frugtmos)
09.00 kogt æble/pære stykker (dem kan han spise mange af)
09.30-10.00 ligges til at sove formiddagslur. Vågner cirka kl. 11.
12.00 frokost (rugbrød, pålæg, grøntsager, pastaskruer) indimellem et glasmad
13.30 banan og varm mælk i tudekop
14.00 middagslur
15.30-16.00 vågner og får yoghurt naturel med lidt havregryn og frugtmos
17.30 aftensmad
19.00 aftengrød (det er ikke altid at han vil have det da han er træt)
19.20-19.30 ammes og falder i søvn ved brystet og ligges i sin seng (om dagen falder han altid selv i søvn i barnevognen)
Hvad tænker du om dagsplanen?

Vi er først nu begyndt at give ham alm mælk i kop og har givet ham MME i stedet, eftersom at han ikke har fået den mængde jerndråber som han burde pga forstoppelsen. Han har i øvrigt fået testet sin Hb som er normal. Skal vi fortsætte med MME eller skal vi give ham alm sødmælk?

Jeg vil meget gerne blive ved med at amme ham om aftenen inden han skal sove og jeg har egentligt heller noget imod at amme ham for 2. gang inden jeg selv skal sove. Når jeg sætter mig i sofaen om aftenen ved hans sengetid så styrter han hen imod mig og griner og smågræder lidt efter brystet (det er så sødt). Så det betyder meget for ham endnu.

Tak på forhånd for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder